Klubben

Uppsala Frisbee Disc Klubb grundades 1980 av ett gäng 14-åringar i Sunnersta utanför Uppsala. Klubben hette då Sunnersta Frisbee Klubb, men bytte senare namn eftersom medlemmarna kom från hela Uppsala.

Första gången klubben presenterade sig för den breda allmänheten var 1984. Då arrangerade vi SM i de individuella grenarna. Frisbeegolfen avgjordes i Slottsparken och många passerade Uppsalabor stannade till för att titta på ”konstigheterna”. Speciellt minns vi insändaren i UNT som undrade över alla dom lustiga papperskorgarna (18 st!) som stod utplacerade runt om i parken. Sedan dess har vi i stort sett varje år arrangerat en större nationell frisbeetävling och idag känner många i Uppsala till oss.

Klubben har varit aktiv i frisbeesportens alla 8 discipliner, både individuellt och i lag. Under årens lopp har vi nått stora framgångar på tävlingsplan. På meritlistan finns bl a 6 VM-guld och ca 60 SM-medaljer! Medaljerna är självklart något vi är stolta över, men viktigast är ändå att vi träffas för att vi tycker att frisbee är kul. I långa loppet leder det till både framgångar och en bra förening.

Discgolfen växte kraftigt under pandemin och de allra flesta av klubbens ca 600 medlemmar är discgolfare. Det finns idag flera discgolfbanor i Uppsala. Vissa sköts av klubben och andra av Uppsala kommun. Alla banor är öppna för allmänheten, men på Ultuna betalar man en avgift om man inte är medlem.

I början av 90-talet blev det för första gången fart på ultimatelaget. Både på herr och på damsidan. Orsaken till att laget blommade upp då var främst att de juniorer som värvats i mitten av 80-talet vuxit till sig och att förstärkningar fanns att tillgå bland hitflyttade studenter från andra klubbar.

Idag är klubbens ultimatelag på seniorsidan en blandning med jämvikt mellan spelare som börjat spela i Uppsala, och spelare som börjat i andra klubbar. Tillgången till spelare är lite ojämn och nya spelare är alltid välkomna. Ultimateträningar hålls inomhus från september och utomhus från april/maj.

För att komma i kontakt med styrelsen, maila till info@uppsalafrisbee.se